Open menuSluit Menu

Eén op de tien mensen - dat is best veel

Design voor toegankelijkheid

Bij een briefing voor een website of app worden altijd veel eisen en wensen gedefinieerd. Toch gebeurt het vaak dat toegankelijkheid bij een designbriefing niet wordt genoemd, of een ondergeschoven kindje is.

"Toegankelijkheid", wat is dat eigenlijk?

Toegankelijkheid, of 'accessibility', is een breed begrip. Het zorgt ervoor dat alle mensen, ongeacht hun beperking, op een gelijkwaardige manier deel kunnen nemen aan de maatschappij.

In bijvoorbeeld een gebouw betekent dit dat iedereen het gebouw kan gebruiken. Denk hierbij aan routes voor rolstoelen, braille op liftknoppen, maar ook aan helder geschreven en leesbare teksten voor de bewegwijzering. In het geval van een website kan het betekenen dat je zorgt dat menu's bruikbaar zijn voor bezoekers hun computer met stemcommando's besturen. Maar ook apps en pdf's kun je zo inrichten dat ze toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.

In het filmpje hieronder wordt het kort uitgelegd (en de tekst gaat verder onder het filmpje).

Er zijn meer mensen met een beperking dan je misschien denkt: niet alleen een visuele handicap, maar ook epilepsie, ook slechthorendheid of een handicap van je bewegingsapparaat hebben invloed op de manier waarop bezoekers je website gebruiken. En dan zijn er ook dyslectici en expats - begrijpen die je teksten?

De commerciele invalshoek

Ongeveer 1 op de 10 Nederlanders heeft op de één of andere manier een beperking. Marketeers, zijn jullie al wakker? Het is daarom vaak effectiever om de toegankelijkheid te verbeteren dan om een nieuwe feature uit te rollen die 1% omzet kan opleveren.

De non-profit invalshoek

Ook als non-profit organisatie wil je natuurlijk je volledige publiek kunnen bereiken. Daarnaast hebben (semi)overheid sites tegenwoordig een wettelijke verplichting om aan de Webrichtlijnen norm te voldoen.

Keuzes, keuzes

Bij het toegankelijk maken van bijvoorbeeld een website zijn er veel dingen om rekening mee te houden, teveel voor deze ene blogpost. Er zijn veel bronnen op het web, een goed startpunt is Accessibility.nl.

Begin bij een solide basis: dit geldt voor het design , voor de technische opzet en ook voor de gehele user experience (UX).

Voorbeelden?

Design: bekijk je menu eens vanuit de ogen van iemand met een visuele handicap.

Techniek: is je hippe Javascript framework standaard te navigeren met een toetsenbord, of zijn hier achteraf ingewikkelde aanpassingen voor nodig? Meestal is het beter om te beginnen met 'simpele' W3-compliant HTML5 en deze via progressive enhancement te verrijken.

UX: zorg voor alternatieven: alleen een telefonische helpdesk werkt niet voor een dove gebruiker.

Uitdagingen en bonuspunten

Het is verleidelijk om simpelweg aan een pakket van eisen toe te voegen dat een site 'toegankelijk moet zijn', maar zo simpel is het niet: er moet zijn afgesproken welke toegankelijkheidsnormen er worden toegepast, en dat kan implicaties hebben. Niet alleen voor de budgetverdeling, het design en gekozen techniek, maar ook voor de bedrijfsvoering van de opdrachtgever.

Gelukkig zijn er ook bonuspunten te halen: verbeteringen op het gebied van accessibility hebben meestal gunstige gevolgen op de bruikbaarheid van de site voor 'gewone' bezoekers, door betere performance bijvoorbeeld. Ook is er een grote overlap tussen SEO-optimalisatie en digitale toegankelijkheid.

Begin met een goede basis

Het lijkt erop dat toegankelijkheid één van de belangrijkste aandachtsgebieden van 2020 gaat worden.

Je werkt aan een online project en het begint nu te kriebelen? Starten vanaf een goede basis is minder werk dan achteraf design, techniek of een workflow te moeten aanpassen. Inventariseer daarom altijd zo vroeg mogelijk welke stappen je kunt nemen. Het zal zich zeker uitbetalen.

Photo by marianne bos on Unsplash