De logo's van onze eigen klanten hebben we alle bestanden natuurlijk altijd keurig klaarstaan in alle mogelijke bestandsformaten. Maar het gebeurt vaak dat we een logo van een partner van onze klanten nodig hebben. Voor een overzicht van, eh, partners bijvoorbeeld.
Hiervoor kun je het beste vectorbestanden gebruiken: deze zijn scherper, kleiner en en flexibeler. Uitleg hierover staat onder andere bij de onlineteacher.
Maar niet iedereen weet dit. En niet alle marketingafdelingen hebben hun eigen logo's op hun harde schijf staan.
Omdat we hiervoor vaak dezelfde vraag moeten stellen, hebben we hiervoor een standaardmailtje geformuleerd. En om onze collega's te helpen zetten we de tekst hieronder. Bent u verantwoordelijk voor de marketing van uw bedrijf? Zorg dan dat u altijd de juiste bestandsformaten klaar hebt staan.
Geheimtip: met het toenemende gebruik van svg-bestanden op het web is het steeds vaker mogelijk om een scherp logo bestand van een website te destilleren. Maar het gewoon vragen is natuurlijk wat netter.
Geachte (...),
Wij zijn op dit moment bezig met het ontwerp van een (...) voor (...) waarop we graag ook het logo van (...) vermelden. Hiervoor is een vectorbestand nodig van uw logo, dat is meestal een .eps, .ai of soms een .pdf of .svg bestand. Liever geen bitmap bestand (bv. .jpg, .tiff of .png) want daarvan zal je bij een groot formaat pixels zien, en deze is lastiger vrijstaand te maken voor gebruik op een gekleurde achtergrond.
Bij voorbaat dank voor uw reactie, met vriendelijke groet, (...)
Of in het Engels:
It's best to have vectorized logos, for sharpness and file size. Vectors are resolution-independent.Vectors can be 'wrapped' in .ai, .pdf or .eps file extensions, and the last couple of years vector logos in .svg format have become common practice on the web as well. In institutions with a corporate identity, there's always a vector logo somewhere. .jpgs, .tiffs are bitmaps and will show pixelized, if nothing else is available, higher resolution is better here. .png and .gif are usually low quality.
En als we toch bezig zijn...
Een andere vraag die vaak terugkomt is die over de juiste oplage van visitekaartjes. Het vervelende is natuuurlijk dat je noit van tevoren weet hoeveel je er gaat gebruiken, vooral niet als het een nieuwe functie betreft. Ook hier is een standaardtekstje voor:
Voor de meeste mensen is 500 heel veel, zeker voor mensen die 'leven' in de smartphone. Maar let op, als je een beurs bezoekt kun je op 1 dag 100 kaartjes rondstrooien.